Det började med en enkel tillverkning av sadelväskor i läder och fortsatte sedan med högljudda intriger, familjebråk, kontraktsmord och, icke att förringa, en plats som världens mest värdefulla exklusiva modehus.
Och – det har givetvis inte slutat än.
För Gucci firar i år 100 år och det är verkligen också 100 år av extravagant galenskap.
– Gucci är i dag lika mycket ett ikoniskt märke som det är en intressant historia om ett intrigfyllt familjeföretag, en historia som dessutom bara blir än mer spännande ju mer man läser in sig. För deras enorma framgång och succé har verkligen varit allt annat än spikrak, säger Jessika Carlsen som arbetar som produktexpert på Parfym.se.
VÄDRET VAR VÅRLJUVLIGT och vinden stilla den där Milanomorgonen i slutet av mars 1995. Men plötsligt bröts både tystnaden och lugnet av skott som ekade mellan husväggarna i närheten av Via Palestro och i trappan på väg upp mot kontoret – skjuten fyra gånger bakifrån – låg Maurizio Gucci.
Portvakten Guiseppe Onorato, som själv hade stått och väntat i entrén en bit bort, var ensam om att bevittna det kallblodiga dådet, vilket fick attentatsmannen att sedan rikta vapnet mot honom och avfyra två skott till innan han snabbt flydde platsen i en väntande bil.
– Jag trodde att allt var ett skämt, tills skytten lyfte pistolen mot mig och sköt. ’Så synd, är det så här jag ska dö’ tänkte jag, sade Onorato många år senare.
Men han överlevde, träffad två gånger i armen.
Det gjorde däremot inte Maurizio Gucci.
Den 46-årige sonsonen till Guccio Gucci, som 74 år tidigare hade skapat det eleganta och framgångsrika italienska modehuset, var skjuten tre gånger i ryggen och en gång i bakhuvudet, där det sista skottet var dödande.
Nu började en febril jakt på mördaren varpå en nästan sensationellt dramatisk familjehistoria snart skulle komma att rullas upp.
*******
– BARA DET FAKTUM att det hela började med att Guccio Gucci designade och tillverkade läderprodukter för ryttare, som bland annat sadlar och sadelväskor… I dag är de ju framför allt kända för sina bälten, väskor och parfymer och det berättar förstås att det hänt en hel del med detta italienska modehus genom åren, säger Jessika Carlsen.
Hon arbetar som produktexpert på Parfym.se och vet nog nästan allt värt att veta om Gucci.
Dels för att det är just ett av världens största modehus, dels för att en stor del av deras moderna framgångsberättelse handlar om just parfymer.
Med en i grunden blommig doftpalett började det med Gucci No. 1 1974, fortsatte sedan med ikoniska parfymavtryck som L’Arte di Gucci och Gucci 3 och i dag vilar den enorma framgången främst på ett antal olika pelare, som Mémoire d’une Odeur, Gucci Bloom, Gucci Guilty och Flora by Gucci.
– Även om det är ett lyxigt varumärke så är ändå parfymerna väldigt prisvärda. Och alla kan verkligen hitta sin favorit hos Gucci i och med att de har både blommiga och fräscha och även lite tyngre och maffiga dofter i sin doftgarderob. Spannet av olika produkter som de erbjuder i hög klass och med en touch som skiljer sig åt är fantastiskt, säger Jessika Carlsen och fortsätter:
– Så jag vill hävda att deras avtryck på modevärlden är enormt. Gucci är i dag ett ikoniskt märke med en väldigt intressant och spännande historia. Och deras fantastiska logga med två stora G:n där det ena är spegelvänt… Deras avtryck på modevärlden är i dag nästan oöverskådligt.
Resan började faktiskt med en flytt från Florens till London 1897. Guccio Gucci var ju bara 16 år när han packade väskorna hemma i Italien för att testa lyckan på det superlyxiga och relativt nyöppnade Savoy Hotel i den brittiska huvudstaden. Väl där både imponerades han av de rika gästerna i allmänhet och av deras kläder och bagage i synnerhet och som son till läderhantverkaren Gabriello Gucci fick han en rejäl dos inspiration.
Han återvände senare till Florens och började då själv tillverka resväskor och accessoarer och 1921 – för alltså precis hundra år sedan – öppnade han så House of Gucci centralt i staden, en läderaffär som tillverkade bland annat sadlar, sadelväskor och läderväskor till ryttare.
På 1930-talet anslöt också sönerna där ena sonen Aldo skapade den legendariska loggan och nu var familjeföretaget GUCCI ett faktum. En ny butik öppnades i Rom 1938, en i Milano 1951 och i december 1952, bara veckor före Guccio Guccis död, öppnades också en boutique i New York – den då absolut första utanför Italiens gränser.
Med tiden utökade man sin repertoar med kläder, bälten och parfymer och snart var man också märket på alla kändisars läppar.
Elizabeth Taylor, Audrey Hepburn, Grace Kelly och Jackie Kennedy är bara ett fåtal av alla de kända namn som stolt bar Gucci, och Jessika Carlsen är inte förvånad över den hype som alltså lever kvar – hundra år senare.
– Kvaliteten på allt de gör, den fina designen och deras lyxiga rykte har gjort dem otroligt framgångsrika. Designen är verkligen lika tidlös som vacker, vilket gör att Gucci verkligen passar alla åldrar än i dag, säger hon.
Men vid sidan av all framgång har det även funnits bakslag och som en röd tråd genom hela Guccis historia löper även alla familjeintriger.
På 1980-talet hade märket tillfälligt tappat bort sin stora lyxstämpel. Modehuset skakades i grunden och ett familjemöte i New York och ett annat i Italien slutade båda med blodiga bråk. 1986 dömdes även Aldo Gucci, hjärnan bakom det världsomspännande imperiet, till ett års fängelse för skattefusk efter att ha anmälts – av sin egen son Paulo.
Bakgrunden var att Paulo ville lansera ett eget företag under namnet Gucci och när Aldo då stämde honom ringde Paulo själv till skattemyndigheten och anmälde sin far. Tillsammans med kusinen Maurizio Gucci, då majoritetsägare, tvingade han också bort Aldo ur familjeföretaget.
Dålig stämning? Jovars, men den skulle snart faktiskt bli än sämre.
– Gucci är i dag lika mycket ett ikoniskt märke som det är en intressant historia om ett intrigfyllt familjeföretag, en historia som dessutom bara blir än mer spännande ju mer man läser in sig. För deras enorma framgång och succé har verkligen varit allt annat än spikrak, säger Jessika Carlsen på Parfym.se.
Ja, för deras historia är onekligen spännande, krokig – och faktiskt helt jäkla bisarr.
*******
HOUSE OF GUCCI hade nyligen premiär på svenska biografer. En film av Ridley Scott med idel världsnamn i rollistan som Adam Driver, Lady Gaga, Al Pacino, Jared Leto, Salma Hayek och Jeremy Irons – för att nämna några få.
Filmen bygger på boken ”The House of Gucci: A Sensational Story of Murder, Madness, Glamour and Greed” av Sara Gay Forden som kom 2001 och handlar – som titeln skvallrar om – om framgång, glamour och död.
Maurizio Guccis död.
För när polisen efter ett mycket omfattande utredningsarbete fick alla pusselbitar på plats ungefär ett år efter det uppmärksammade mordet 1995 var det nämligen en på alla sätt galen historia som uppdagade sig. För håll i er nu…
Dörrvakten Ivano Savioni, som arbetade på ett nedgånget hotell i närheten, hade anlitat den svårt skuldsatta pizzabagaren Benedetto Ceraulo för att ta livet av Maurizio Gucci och den arbetslösa Orazio Cicala att köra flyktbilen. Denna trio kopplades i sin tur till spådamen Guiseppina Auriemma – som var Patrizia Reggianis privata medium och rådgivare. Och Patrizia Reggiani var alltså Maurizio Guccis ex-fru, mamman till hans två döttrar Allegra och Alessandra och den som i slutändan låg bakom hela denna mordkomplott.
Paret hade skilt sig 1994 och när Maurizio Gucci kort därefter ville minska Reggianis underhåll till motsvarande sex miljoner kronor om året såg Patrizia Reggiani uppenbarligen rött i dubbel bemärkelse.
Hon hade aldrig arbetat, gillade det ljuva livet och förolämpad liknade hon det lägre underhållet vid en ”skål linser” och började då planera mordet på sin ex-man.
– Jag frågade alla. Jag skulle till och med ha frågat slaktaren, det var en mani hos mig, sade Patrizia Reggiani under rättegången 1997 för att också högljutt understryka:
– Det var värt varenda krona!
2,5 miljoner kronor för att vara exakt, vilket var vad Reggiani – snart kallad den svarta änkan i pressen – hade betalat sin rådgivare Guiseppina Auriemma för att ordna så att Maurizio Gucci togs av daga.
Patrizia Reggiani och hennes hantlangare var givetvis skyldiga så att det bara sjöng om det, vilket möjligtvis fick någon med väldigt makaber humor hos Gucci att faktiskt lansera den mycket uppskattade parfymen Gucci Guilty (som givetvis finns för både henne och honom).
För när rättegången avslutades och domarna väl föll fick Benedetto Ceraulo livstid, Orazio Cicala 29 år i fängelse, Ivano Savioni 26 år och Guiseppina Auriemma 25 år. Komplottens huvudperson – den svarta änkan – fick i sin tur 29 års fängelse, vilket dock kortades till 26 år efter en överklagan.
Och Reggiani har fortsatt att skapa rubriker även sedan dess.
När hon 2011 erbjöds en villkorlig frigivning tackade hon nej med förklaringen:
– Nej tack, eftersom det skulle innebära att jag måste jobba och jag har inte jobbat en enda dag i mitt liv.
Och när hon till slut frigavs efter 16 år bakom lås och bom och av en italiensk tv-kanal fick frågan om varför hon anlitade en yrkesmördare i stället för att utföra uppdraget själv svarade hon kallt:
– För att jag inte ser så bra och inte ville missa.
Och när det framkom att Lady Gaga skulle spela henne i storfilmen House of Gucci konstaterade Patrizia Reggiani:
– Jag är ganska irriterad över att Lady Gaga ska spela mig i den nya Ridley Scott-filmen utan att ha haft en tanke eller känsla för att komma och träffa mig. Det är inte en ekonomisk fråga, för jag kommer inte få en krona från filmen. Det handlar om sunt förnuft och respekt.
Vilket hon i och för sig inte gärna visade själv när hon såg till att ta livet av sina döttrars far…
*******
HUNDRA ÅR EFTER att modehuset Gucci föddes och några decennier efter 1980-talets interna stridigheter och ekonomiska bryderier står man i dag på toppen av världen igen.
Tom Ford återupprättade modehusets position som ett av världens mest inflytelserika lyxmärken under 1990-talet och sedan har det fortsatt att rulla på – även om det inte längre finns någon Gucci kvar i företaget.
För när Maurizio Gucci sålde sina sista andelar för 30 år sedan försvann också den sista personen ur Gucci-familjen ur bolaget. I dag ägs man i stället av det franska holdingbolaget Kering och går kanske bättre än någonsin. För när Statista rankar världens mest värdefulla klädesmärken slutar Nike förvisso i topp, men tvåa på listan – och det absolut första riktiga modehuset – är alltså Gucci med ett totalt värde på 17.6 miljarder dollar.
Som produktexpert på Parfym.se är inte Jessika Carlsen direkt förvånad.
– Guccis avtryck på modevärlden är ikoniskt. Den italienska touchen skiner igenom väldigt mycket i både modet och parfymerna. Nu är ju Gucci långt ifrån det enda italienska stora modehuset, men det som verkligen särskiljer dem från andra är den stilrena och klassiska designen som genomsyrar allt de gör. Som när de på 1970-talet började tillverka parfym och hittade rätt direkt, säger hon.
Så vad rekommenderas i dag att bära som kvinna?
– Mina favoriter, och som jag tror skulle passa de flesta kvinnor som gillar fräscha, blommiga dofter, är Gucci Bloom och höstens nyhet Gucci Flora Gorgeous Gardenia. De är båda fräscha, somriga och kvinnliga dofter.
Och för männen?
– Då skulle jag rekommendera Gucci Guilty Pour Homme EdP. Det är en maskulin och kryddig doft med noter av trä, läder och aromatiska inslag av bland annat neroli och chilipeppar. Doften är väldigt sensuell och nästan lite provocerande.
Så vid vilka tillfällen är en Gucci-parfym perfekt?
– Vid alla tillfällen! Parfymnörd som jag är så har jag olika dofter beroende på årstid, outfit, situation och sinnesstämning. Så Guccis Bloom och Flora Gardenia använder jag endast på sommaren, då de är så lätta och blommiga. Skulle jag använda en Gucci-parfym på vintern skulle jag ha Bamboo EdT, som har en tyngre bas av vanilj och sandelträ, vilket enligt mig gör doften mer passande för kallare tider. Herrparfymerna fungerar dock året om, vid alla tillfällen.
Det gör också historien om Gucci – dels som framgångssaga, dels som skräckhistoria.
För det är på alla sätt en familjeberättelse som verkligen har allt.
*******
FAKTA/Det här är Parfym.se
Startades 2005 och har 16 år och hundratusentals kunder senare blivit en av norra Europas största skönhetsdestinationer med ett lika stort som prisvärt sortiment av parfym, hårprodukter, hudvård och smink. Här erbjuds exklusiva varor med stor kvalitet i en tillgänglig, enkel och inkluderande onlinemiljö. Vilket onekligen uppskattas av kunderna då Parfym.se får nästan sensationellt höga 4,7 i snittbetyg på den oberoende jämförelsesajten Trustpilot.